Av Tor Kjetil Gardåsen
Bilkjøp og bilhold er i stor grad følelser, konstaterer Nils Sageie i Grenland Auto. Han har fulgt bilbransjen fra 1950 - tallet til dagens elektroniske verden. Nøkternhet, økonomi og fornuft preget bilkjøperne tidligere, da luksusen kunne bestå i forniklede lykteskjermer og en buet støtfangerbøyle.
Folks forhold til bil har endret seg de siste 50 år, sier Nils Sageie, som begynte i bilbransjen som selger hos Østbye Pedersen i Skien i 1957. I 1966 etablerte han Grenland Auto i et butikklokale i Neptungården ved Porsgrunnsbrua, og i 1969 flyttet virksomheten til nytt anlegg på Vallermyrene. Gjennom årene har han registrert hvordan folk har forholdt seg til bil og bilbruk og betraktet dette allemannseiet, som vi alle er avhengig av og har våre bestemte meninger om.
Bilen for den ærlige
Boblene var de eneste Volkswagenmodellene på markedet i 1950- og 60 - årene. Valgene den gangen gikk på motorstørrelse, man kunne få 1200, 1300 og 1500 kubikk. Men de folkekjære bilene hadde i seg mange av de egenskapene som som folk verdsatte høyt i årene etter krigen: nøkternhet, sunn fornuft og økonomi. Boblene ble symbolet for en eier med begge bena på jorda og med sans for likhet og rettferdighet - bilen for den ekte norske sosialdemokrat.
Til tross for en bil som var enkel i konstruksjon og funksjon, var det mange som fikk mye ut av folkevognene sine. Bil var på denne tiden ikke noe man brukte til daglig, men noe som ble hentet frem fra garasjen til helligdager og ferieturer. Til det daglige arbeid tok man buss eller syklet. Men folk var ikke redde for å legge ut på langturer i sine folkevogner. Sverige og Danmark med full oppakning og bagasje på takgrind var vanlig, og knep det kunne unger plasseres i koffertrommet under bakvinduet. Til takgrindene fikk en kjøpt vanntette bagasjeposer, og det ble også laget egne koffertsett som passet akkurat til formen under bagasjelokket foran. Det enkle skistativet bak der skiene stakk opp over taket var også en smart finesse, bare man husket å ta vekk skiene før man kjørte inn i garasjen.....
Men folkevogna hadde mer å by på. Den kunne gjøres om til et uhyre i eleganse. Mye fikst ekstrautstyr var på markedet, som kunne forvandle den til en verdig limousin eller en tøylesløs rallyvogn.
Noen monterte skjermer som forniklede øyelokk over frontlyktene. Dette hevert straks imagen. Skinnende bakskjermbeskyttere fikk også bilen til å ta seg fornem ut. Til samme type eleganse hørte de forniklede pynteringer på hjulene. 1950 - og 60 - årene var de forniklede bilers tid, og en blankpusset bil skinte som sølv i solen med sin forkromming både her og der. Dette var før plastikken gjorde sitt inntog og gjorde bilen sort og mørk.
Råskinn med bøyle
«Råskinna som hadde vært på hvalfangst kjøpte bøyle til å sette foran og bak på støtfangeren, såkalt «amerikansk utstyr», minnes Sageie. Støtfangeren ble høyere ved dette og passet til støtfangerhøyden på amerikanske biler, som man på denne måten fikk et slags slektskap med.
Solskjerm eller «gangster caps» i grønn gjennomsiktig plastikk var et annet element som virket både imponerende og fryktinngytende. Fra rallyverdenen kom også plexiglassplaten som ble festet foran. Den skulle beskytte mot steinsprut og insektanslag på panseret. Skinntrukket ratt kom fra samme kant. På støtfangeren ble også ekstralysene montert, ikke sjelden digre som skåler og blankforniklede - tusenmetere og tåkelys, som på dagtid kunne få et trekk i sort- og hvitrutet plastikk med rallymønster over seg.
Bildrømmene har vært mange. Noen har rukket å eie flere titalls biler og fulgt med i typer og modeller. Men lyktestas og plexiglass har måttet vike plassen for sikkerhet og teknologi. Fokuset på barns og voksnes sikkerhet i bil er ett av våre dagers viktige bidrag, sammen med alle elektronikken, - til nytte og bekvemmelighet - eller til fornøyelse og status.
(Tidligere trykt i Porsgrunnsposten)
Grenland Auto 002 Folkevognen har en lang og variert historie i Porsgrunn, konstaterer Nils og Ragnar Sageie. Bobler, pickuper og «bussunger» har sammen med andre modeller preget bybildet. |
VW 5 Pickupen var en praktisk bil for mange slags transport. Her er Alfred Sports båtavdelings bil. |
DUB3b «Bussungen» som var både buss og varebil. |
VW 1 Folkevogner som fristelser i butikkvinduet i Neptungården på 1960 - tallet. |
Gunther1crop. Det klassiske Volkswagenrepertoaret gjennom mange år. |
Grenland Auto 004 Volkswagensentret på Vallermyrene åpnet i 1969. |
VW 10 (alternativt Grenland Auto 006)
Utstyr for en vellykket campingferie på 1970 - tallet. Her tilbys bl.a. den hendige capingtilhengeren «Lillebror», som med et håndgrep ble til et ferdig oppslått telt.
Grenland Auto 008 eller 010
Folkevogna - et unikum med mange smarte lasteløsninger. Fra folkevognmagasinet «Kjør bedre» fra 1967.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar