Av Tor Kjetil Gardåsen
Fotos: Yngvar Andersen.
Yngvar Andersen fra Skien var dekksmann på telemarksbåtene i 1950-og 60-årene. Han hadde med seg fotoapparat ombord og fikk fanget inn mange hverdagslige situasjoner fra dagliglivet på og rundt båtene. Yngvar Andersens bilder gir direkte og umiddelbare innblikk i hverdagen - glimt fra det alminnelige og hverdagslige ombord og i land, det likefremme og direkte. Bildene representerer det korte øyeblikk og er små utsnitt som er i stand til å fortelle mye av den store historien om båtene og hverdagslivet. En del av Yngvar Andersens bilder finnes i kopi i Telemark Museum.
Bildetekster:
Fra lastebil til båt. Dersom kanalen var stengt, gikk varetransport med bil til Strengen, og varene ble lastet ombord på båten der. Bildet viser lastebil fra Bratsberg Landmannsforretning som laster sekker ombord på båt på Strengen da slusene ved Vrangfoss var stengt i forbindelse med bygging av kraftstasjonen i Vrangfoss.
Kuer på framdekket på Dyre Vaa i Hogga. Framdekket var av og til “reine dyreparken”, fortalte de gamle skipperne. Maskinist Axel Jerstrøm overvåker kuene.
Kristian Pedersen, styrmann på Dyre Vaa, på travel morgentur inn for å handle melk på meieriet på Tvara.
Rutebåten går “på klampen” og gir isbryteren som bryter opp råk ekstra kraft. Ofte kunne det ta hele dagen å komme over fjorden på denne måten.
Fra Gulnes kvartsbrudd ved Bandak. Den faste arbeidsgjengen var fra Lårdal og hadde motorbåt som de fraktet seg over med. Kvartsen ble trillet med trillebår.
Hjalmar Kristensen med trillebår i Gulnes kvartsbrudd. Det tok 8 - 9 timer å laste en båt, men etter at siloen kom, gikk det på et kvarter.
Gulnes kvartsbrudd. Hytta hvor arbeidsmannskapene satt og spiste ses i bakgrunnen til venstre. I denne holdt det til små mus som mannskapene satt og matet i spisepausen.
Spisestell og oppdekning i kvartsbruddet var var røft og enkelt. Formann Jon Kristensen drikker kaffe fra blikkboks.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar